Además del contrapunto doble a la octava vamos a explorar la posibilidad de invertir a otros intervalos.
En el caso de la inversión a la décima, debemos aclarar que "equivale" a un inversión a la tercera, pero se prefiere este intervalo compuesto (octava + tercera) para evitar entrecruzamiento de voces frecuente.
In addition to the double counterpoint to the octave, we will explore the possibility of inverting to other intervals.
In the case of the inversion to the tenth, we must clarify that it is "equivalent" to an inversion to the third, but this compound interval (octave + third) is preferred to avoid frequent crossing of voices.
Cuando invertimos a la décima, obtenemos las correspondencias siguientes:
- La primera observación es que los intervalos disonantes como 9ª, 7ª, 4ª y 2ª se invierten en intervalos disonantes igualmente 2ª, 4ª, 7ª y 9ª.
- La segunda observación importante es que los intervalos disonantes imperfectos 3ª o 10ª, y 6ª, se invierten en intervalos consonantes perfectos 8ª o unísono y 5ª.
- The first observation is that dissonant intervals such as 9th, 7th, 4th and 2nd are inverted into equally dissonant intervals 2nd, 4th, 7th and 9th.
- The second important observation is that the imperfect dissonant intervals 3rd or 10th, and 6th, are inverted into perfect consonant intervals 8th or unison and 5th.
When we make an invertible counterpoint to a determined interval, the habitual thing is that the distance between the voices does not exceed this interval because when inverting them, the notes that exceed this interval will be "crossed". It is not an insurmountable rule, but it is advisable to take into account.
Another question is that the contrapuntal line must begin, if it is superior, in the tenth (third) so that when inverting it, it is note 1 in the bass. If we start from the octave, the inverted note will change the mode of the phrase, as we will see below in this example by Fux himself.
Let's notice how the counterpoint above the cantus firmus is constructed so that:
The strong notes (first of the measure) are intervals of 6th, 3rd which have been arrived at by contrary or oblique motion prepared by suspension.
Let us also observe how when inverting the line a tenth (a third under the cantus firmus) the notes mentioned in strong beats, are now fifths or octaves which are reached by the same contrary or oblique movement prepared by means of suspension.
As we mentioned before, because the upper line begins on the tonic, when inverted by a tenth, it becomes an A in the bass, so the phrase is now in A minor.
Un hecho interesante que nos enseña Fux, es que los contrapuntos que se pueden invertir a la décima, son también invertibles a la octava. Vemos como en el primer contrapunto sólo hay una 5ª como nota de paso en tiempo débil, por lo que podemos invertirlo a la octava.
Por tanto, podemos combinar e contrapunto a la octava, con la inversión a la décima, como en el ejemplo. Lo cual puede hacerse con todo contrapunto invertible a la décima.
Acabo de descubrir tu blogspot y he de decir que estoy entusiasmado por la cantidad de buen material que hay.
ResponderEliminarMuchas gracias por compartir tus conocimientos
Un saludo
Gracias. Pero es un blog que hago para mí mismo, a modo de apuntes. No se debe tomar como "la norma" de la música. Yo hago todo según mi forma de ver, que puede no coincidir con otros.
EliminarSaludos.